حجاب واعتدال
 
*فرشتگان زمینی*
 
 

حجاب و اعتدال در اسلام

 
http://s3.picofile.com/file/7572072147/hijab_.jpg
آیا زن حق دارد در اجتماع برهنه ظاهر شود یا نه؟ در واقع حجاب چه فلسفه‌ای دارد كه می‌تواند پوشیدگی یا عریانی زن در جامعه را رد یا تایید كند؟

در مواجهه با مساله حجاب یك سوال اساسی قرار دارد و آن این است كه آیا زن حق دارد در اجتماع برهنه ظاهر شود یا نه؟ در واقع حجاب چه فلسفه‌ای دارد كه می‌تواند پوشیدگی یا عریانی زن در جامعه را رد یا تایید كند؟ و اگر صریحتر سوال كنیم اینكه حجاب به معنای پوشیدگی چگونه می‌تواند بهتر از برهنگی زن، حق یك زن و نقش فعال او را در جامعه ادا كند؟

مسلم آن است كه قصد اسلام از وضع قانون حجاب صرف محدود كردن زنان نبوده و اجباری كردن پوشش جهت تحقیر زنان نبوده است بلكه اسلام خواستار آن بوده است كه زن و تمتعات مرد از او محدود به محیط خانواده باشد و جامعه محلی برای كامجویی بصری و شهوانی نباشد. این موضع نسبت به حجاب، جهت تبیین این مساله و اعتبار عقلائی آن بسیار حائز اهمیت است. چرا كه كندوكاو درست این مساله به ما در فهم موضع معتدلانه اسلام كمك خواهد كرد و دیگر نگاه اسلام به حجاب یك موضوع افراطی دانسته نخواهد شد.

اعتدال و جامعیت احكام و تعالیم اسلام كلید ماندگاری آن و راه سعادت بشر است. پروردگار عالم تمام نیروهای جسمانی و روحی را كه لازمه حضور انسان در این جهان بوده است در نزد او به ودیعت نهاده است تا با استفاده از نیروهای عقلی، اجتماعی، فطری، زیستی و جنسی طبیعت را به خدمت گیرد و شعله وجودش را افروخته نگه دارد تا سرنوشت خود را رقم بزند. جاذبه‌های زیستی و جنسی بخشی از این نیروهاست. هدف گذاری ابتدایی خالق هستی برای غریزه جنسی هم در انسان و هم برای جانوران و گیاهان تداوم و بقای نسل بود. اما برای انسان این غریزه به صورت مطلق و آزاد نمی‌تواند مطرح باشد و نسل او به مانند سایر جانوران نمی‌تواند با عشق‌ورزی آزاد پایدار بماند. نوزاد انسان پس از تولد به تغذیه، نگهداری و پرورش درست نیازمند است و از سوی دیگر واجد نیروهایی است كه استفاده درست از آنها مستلزم تربیت و آموزش است. چنانكه قرآن نیز به این امر اشاره می كند و اصولاً هدف نهایی پروردگار را از فرستادن پیامبران و كتب آسمانی، تزكیه و تكامل انسانها می‌داند و در این باره می‌فرماید: «كَما أَرْسَلْنا فیكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آیاتِنا وَ يُزَكِّیكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون‏»: چنان كه در میان شما رسولى از خودتان فرستادیم كه آیات ما را براى شما تلاوت میكند و نفوس شما را (از پلیدى جهل) پاك و منزّه میگرداند و به شما تعلیم كتاب و حكمت میدهد و آنچه را نمیدانید به شما می آموزد.

بر این اساس پروردگار سرشت انسان را چنان قرار داد كه با ازدواج و تشكیل كانون خانواده، بهترین فضا را برای رشد و تربیت نوع انسان فراهم كند تا هم غریزه جنسی به كانون خانواده محدود بماند، هم نسل انسان تداوم بیابد و هم زن و مرد شخصیت یكدیگر را كامل كنند و گسترش دهند. برای حفظ كاركردهای متنوعی كه نهاد خانواده دارد پروردگار اقدام به تشریع تدابیری برای حفظ كانون مقدس خانواده نمود و حجاب در شمار این اسباب جای دارد.

منبع: كتاب مسأله حجاب شهید مرتضی مطهری


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, :: 20:56 :: توسط : صفرخانی و میریان

درباره وبلاگ
ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان *فرشتگان زمینی* و آدرس poshesh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 1
بازدید کل : 13984
تعداد مطالب : 5
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


<-PollName->

<-PollItems->